zondag 19 mei 2013

Sultan

Mijn petekind is een stoere knul van 11 jaar. Afgelopen week heeft hij een operatie ondergaan. Helaas kon ik hem niet meteen bezoeken omdat ik op vakantie was. Om hem een beetje op te beuren heb ik hem een brief geschreven. 


...Op het moment dat je deze brief leest zit het erop, is het gebeurd en ben je ervan af. Ik kan me voorstellen dat de dag van de operatie heel erg spannend was. Als ik alleen al denk aan het spuitje dat je krijgt om in slaap te komen dan word ik al een beetje bang. Wel heel stoer van je dat je het gewoon gedaan hebt. Petje af! Of toch liever petje op, nu je zo’n tulband om je hoofd gewikkeld hebt? Misschien lijk je wel op een rijke sultan of een fakir met die tulband. Een fakir is een man die slangen kan laten dansen als hij op zijn fluit blaast. Moet je maar eens aan pap en mam vragen of ze een slang voor je kopen, ik heb op de zolder nog wel een blokfluit liggen en dan kun je het proberen. Zullen ze vast blij mee zijn.
Een rijke sultan heeft trouwens heel veel bedienden, wist je dat? Een sultan laat altijd alles voor zich doen, hij wordt zelfs naar de WC gedragen en heeft speciale knechten die zijn achterste schoonvegen. De hele dag door hoeft hij maar met zijn vingers te knippen en er staat iemand bij hem om te vragen wat hij graag wil. Als hij het een beetje warm krijgt dan heeft hij een knechtje die met grote palmbladeren wuift zodat een zacht fris briesje voor verkoeling zorgt. Één keer knippen met de vingers betekent sneller wuiven, twee keer knippen langzamer en als hij tussen de tanden fluit moet het wuiven stoppen. Moet je ook maar eens thuis proberen. Je hoeft niet perse palmbladeren te gebruiken, die zijn natuurlijk wel het fijnst maar het kan ook met een krant. Ik denk dat je grote zus heel goed met een krant kan wuiven. Aangezien jij nu ‘ziek’ bent vind ik dat ze dat toch op zijn minst voor je over moet hebben. Je pap en mam zou ik, als ik jou was, de hele dag voor je laten rennen. Zo van: “Kuch, kuch, ik heb een beetje een droge keel, zou je me even wat appelsap kunnen brengen?” “Ja natuurlijk Sultan ik zal het meteen voor je pakken.” Als het glas voor je neus wordt gezet neem je een slokje, trekt een vies gezicht en zegt dan: “Ooh nee, ik heb toch niet zo’n zin in appelsap, doe mij maar een glaasje limonade, met een koekje erbij.” Hahaha, grappig toch, gewoon nog een keer extra laten lopen, nu mag het, jij bent de komende dagen tenslotte de Sultan in huis. Profiteer er maar lekker van! Wel jammer dat ik je in je Sultan-periode niet kan komen opzoeken omdat ik dan op vakantie ben. Ik had me ook wel willen laten bedienen door je ouders en zus. Misschien kun je de tulband ophouden totdat ik terug ben, zou je dat willen doen? Voor nu hoop ik dat je niet teveel pijn hebt en snel opknapt!...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten